Nieuws / 19 maart '20 / Landelijk

Demonstreer 21 maart online mee tegen racisme!

Aanstaande zaterdag is het de internationale dag tegen racisme. Op deze dag vindt jaarlijks een grote demonstratie plaats in Amsterdam, georganiseerd door het 21 maart comité en mede ondersteund door ROOD. Vanwege het corona-virus gaat deze demonstratie niet door op de manier hoe we dat gewend zijn, maar zal het programma alsnog online te volgen zijn vanuit huis. ROOD roept op hier massaal naar te kijken zaterdag, en ons online luid uit te spreken. Het programma is zaterdag tussen 14:00 en 15:30 hier online te volgen.

'De bestrijding van het coronavirus loopt parallel met de bestrijding van het racismevirus,' aldus de Amsterdammer Max van den Berg, prominent lid van het Comité 21 Maart. 'Beide virussen treffen wereldwijd immers vooral de zwaksten en met hen zijn wij alle dagen solidair. Wij keren ons tegen de haatzaaierij van Geert Wilders en het chauvinisme van Thierry Baudet.' Van den Bergs toespraak zal in het programma worden uitgezonden.

Ook vice-voorzitter Kitty Jong van de FNV zal in de uitzending te zien en te horen zijn. Natuurlijk gaat zij in op gevolgen van de coronacrisis voor mensen met een kwetsbare positie. Ook heeft zij aandacht voor discriminatie op de werkvloer en bij het uitnodigingsbeleid voor sollicitaties. 'Onze campagne voor een hoger minimumloon van 14 euro is heel belangrijk voor de laagstbetaalden, zoals veel migranten en hun kinderen.'

In het programma vol muzikale intermezzo's worden verder ook vertegenwoordigers uit de Aziatische gemeenschap, van migranten, van vluchtelingen en uit de moslim- en zwarte gemeenschap geïnterviewd.

Ruim 100 organisaties ondersteunen de oproep voor deze dag. Daaronder tientallen basisgroepen van vluchtelingen, migranten, vrouwen, de LHBTI-gemeenschap en milieugroepen; landelijke organisaties als het FNV, de SP, GroenLinks en de PvdA; kerken en moskeeën; het COC, Greenpeace, Milieudefensie en Pax; en het X-Y Actiefonds en Emmaus Haarzuilens.

Ga voor nadere informatie naar de website www.21maartcomite.nl/