Nieuws / 11 juni '19 / Landelijk

Weg met de schuldenberg

Bijna 22 miljard euro: zo hoog is de totale studieschuldenberg in Nederland. Die enorme schuldenberg stijgt in snel tempo door het schuldenstelsel, waardoor de toegankelijkheid van ons onderwijs wordt aangetast. Daarom stond ROOD vandaag voor het ministerie van onderwijs om onze schuldenberg af te leveren en studenten op te roepen op te staan tegen het schuldenstelsel.

Studenten willen doorleren, daar heeft de hele samenleving iets aan. Toch zitten zij tientallen jaren aan hoge schulden vast door het schuldenstelsel. Sinds de invoering van het schuldenstelsel zijn studenten, scholieren en docenten in opstand gekomen. Door de jaren heen werden protesten mede door ROOD georganiseerd, waardoor de druk op de politiek om zich uit te spreken groter werd. Regeringspartijen CDA en ChristenUnie spraken zich al eerder uit tegen het stelsel, bedenker GroenLinks twijfelt. Daarmee is een meerderheid in de Tweede Kamer voor een nieuwe basisbeurs binnen handbereik, waarvoor de SP vandaag een voorstel heeft ingediend. ROOD-voorzitter Arno van der Veen: ‘Vandaag kan de Tweede Kamer kiezen. Kiezen voor een nog grotere schuldenberg voor studenten door het schuldenstelsel in leven te houden, of kiezen voor toegankelijk onderwijs voor iedereen.

Afgelopen week werd bekend dat door acties van studenten, scholieren en ROOD de verhoging van rente op studieschulden van de baan is. Daarmee is de eerste stap gezet: we hebben voorkomen dat studenten gemiddeld €5000 dieper in de schulden zitten. De steun voor het schuldenstelsel in zijn geheel brokkelt ondertussen verder af. Daarom is het nu tijd om door te zetten en een einde te maken aan het schuldenstelsel.

Tijd voor de minister en politici om kleur te bekennen. Studeren is een recht, geen privilege. Eis ook een einde aan de enorme studieschuldenberg en sta op voor betaalbaar onderwijs voor iedereen en sluit je aan bij ROOD!