Nieuws / 24 april '19 / Landelijk

#VechtVoor14

In de Verenigde Staten streden werknemers, met name jongeren uit de fastfoodindustrie, voor een verdubbeling van het minimumloon met de Fight fot Fifteen campagne. En ze wonnen! In de meeste staten is het minimumloon verhoogd naar 15 dollar per uur. Als dit in het meest kapitalistische land mogelijk is, kunnen wij dit ook. En dat gaan we ook doen: recent trapte vakbond de FNV een campagne af om het minimumloon te verhogen met de campagne veertien.nu.

Het is hoogtijd voor een campagne om het minimumloon te verhogen. De winsten van bedrijven groeien, maar komen alleen terecht bij de aandeelhouders en de hoge bazen. Zij hebben er natuurlijk baat bij dat werknemers slecht betaalt worden: zij tellen hun winsten wel uit. Dat zie je vervolgens aan de lonen, die al 40 jaar achterblijven. Terwijl de welvaart groeit, zien werkende mensen daar al jaren bijna niks van terug. ROOD-voorzitter Lisa de Leeuw: 'Werkenden worden aan alle kanten genaaid door Rutte. Belastingen gaan omhoog, huren zijn onbetaalbaar en arbeid wordt flexibel en goedkoop. Wij werken om de winsten van de multinationals te betalen. Wij eisen verandering.'

Het is nu tijd om hiervoor op te staan. 1 mei, de dag van de arbeid is hét moment om ons massaal weer te laten horen voor een verhoging van het minimumloon. Kom ook op 1 mei, 12:30 op het Museumplein in Amsterdam!