Nieuws / 13 maart '19 / Landelijk

Succes! Aanpak van vastgoedbazen met woekerwinsten een stap dichterbij

Mede dankzij de SP kan illegale verhuur door huisjesmelkers straks harder worden aangepakt. Pandjesbazen die illegale woekerwinsten maken en de woningmarkt verzieken, kunnen straks een boete tot wel €83.000 krijgen. Ook zijn verhuurders die via Airbnb panden verhuren in grote steden vanaf nu verplicht hiervoor een vergunning aan te vragen. ROOD-voorzitter Lisa de Leeuw: “Een stap die nooit was gezet zonder alle huurders die opstonden en in actie kwamen en zonder de SP. Wij zijn ontzettend trots op alle huurders die dit mogelijk hebben gemaakt.”

Uiteindelijk moet het probleem bij de wortel worden aangepakt. Woningnood zorgt ervoor dat particuliere verhuurders een enorme machtspositie hebben. Ook moeten we veel meer doen om vuile vastgoedinvesteerders, zoals de durfkapitalist in Amsterdam die gisteren in het nieuws was, uit onze steden te weren. De Leeuw: “Huizen zijn om in te wonen, en niet om geld aan te verdienen. De steden zijn van ons, niet van een stelletje durfkapitalisten.”

In december vorig jaar boekten huurders en de SP ook al een succes: toen werd een vergunningstelsel voor kamerverhuur ingevoerd. Dit smaakt naar meer! Wij blijven dan ook schouder aan schouder staan met huurders voor goede en betaalbare woningen. Doe je ook mee?