Nieuws / 2 mei '19 / Landelijk

ROOD viert Dag van de Arbeid

Gisteren kwamen ruim 5000 mensen in Amsterdam bij elkaar om samen de Dag van de Arbeid te vieren. Een initiatief van de grootste Nederlandse vakbond FNV waar ook ROOD bij aanwezig was. Op de dag waarop grote overwinningen in de geschiedenis van de Nederlandse arbeidersbeweging werden gevierd, stonden wij op om te laten zien dat onze strijd nog lang niet voorbij is. Wij eisen zekere contracten, een hoger minimumloon en een einde aan de macht van het grote geld op ons dagelijks leven.

Over heel de wereld komen jaarlijks miljoenen mensen op de been voor de Dag van de Arbeid, een dag die in veel landen een nationale feestdag is en tot stand kwam als actiedag voor de achturige werkdag. In Amsterdam kwamen ruim 5000 mensen op het Museumplein samen om vanuit daar in een mars naar de Dam te lopen. De achturige werkdag mag er dit jaar dan precies 100 jaar zijn in Nederland, daarmee is de strijd voor een betere toekomst nog lang niet voorbij. Het grote geld blijft op zoek naar nog meer winst ten koste van onze zekerheid en ons loon. Waar we 100 jaar terug nieuwe rechten opeisten, zijn het nu de aandeelhouders die steeds meer macht krijgen. Jongeren hebben veelal flexcontracten, een betaalbaar en goed huis vinden is bijna onmogelijk en beginnen met tienduizenden euro’s schuld aan het werkzame leven na hun studie.

Gisteren lieten wij ons inspireren door de vele overwinningen die door de jaren heen zijn behaald juist doordat mensen de straat op gingen en zichzelf wisten te organiseren. ROOD-voorzitter Lisa de Leeuw: ‘Verandering komt niet vanzelf, dat heeft het verleden bewezen. Het is aan ons om samen op te staan en de macht van het kapitaal daarmee te breken. Op te staan voor een betere toekomst, waarin werk loont en betaalbare, fatsoenlijke huizen en goed onderwijs basisrechten zijn.’