Nieuws / 19 augustus '19 / Landelijk

ROOD roept DUO uit tot FIOD Junior

Studenten, ouders en aankomende studenten staan vaak uren in de wacht voordat DUO hen telefonisch te woord staat. Ondertussen zoekt deze overheidsinstantie wel naar 25 extra fulltime medewerkers om mensen met studieschulden op te sporen. Daarom heeft ROOD, jong in de SP DUO uitgeroepen tot FIOD Junior.

ROOD-woordvoerder Bastiaan Meijer: “Blijkbaar vindt DUO het belangrijker om studenten met schulden op te sporen dan hen te woord te staan en hen te helpen met vragen. Hierdoor lijken zij eerder op de FIOD dan op een overheidsinstantie die er moet zijn voor (aankomende) studenten en hun ouders. Wat ROOD betreft heeft DUO deze titel dubbel en dwars verdiend. Studenten hebben al meer dan genoeg last van het schuldenstelsel. Dat die studenten vervolgens niet eens kunnen bellen voor meer info slaat echt nergens op.”

Dit is niet de eerste keer dat DUO zich niet van zijn mooiste kant laat zien. Begin augustus werd bekend dat DUO illegale tracking software gebruikt heeft wat verboden is volgens privacywetgeving.  Kortom, nog meer reden voor ROOD om DUO te vragen voor uitleg over zijn beleid. Helaas weigerde DUO te reageren toen we hen opzochten. Meijer: “Toen we binnenkwamen om netjes te vragen naar een woordvoerder werd ons verzocht het gebouw te verlaten en een uur te wachten voordat we iemand konden spreken. Na dik een half uur kregen we te horen dat DUO niet op camera wilde reageren en werd gedreigd met de politie die om de hoek zou staan. Dit soort taferelen verwacht je bij het hoofdkantoor van fastfoodketens of andere multinationals, niet bij een overheidsinstantie.”

Vind jij ook dat studenten goed behandeld moeten worden? Of wil je ons meehelpen om het hele schuldenstelsel af te schaffen? Sluit je dan aan bij ROOD