Nieuws / 1 juli '19 / Landelijk

ROOD op Parkpop

Afgelopen zondag stond ROOD op het festival Parkpop in Den Haag. Gedurende de dag gingen wij in gesprek met jongeren over ROOD, het schuldenstelsel, de strijd voor een goed klimaat en de permanente oorlog in het Midden-Oosten. Tegelijk konden festivalgangers deelnemen aan de prijsvraag: hoe groot is de totale studieschuld van Nederland?

Veel deelnemers aan de prijsvraag reageerden verontwaardigd bij het horen van het antwoord op de vraag: ruim €22 miljard, een bedrag dat laat zien hoe erg de toegankelijkheid van ons onderwijs onder druk staat. ROOD-voorzitter Arno van der Veen: ‘De totale studieschuldenberg is op recordhoogte en blijft maar groeien. In tien jaar tijd is de gemiddelde schuld van een student verdubbeld, vooral door de invoering van het schuldenstelsel. De bedenkers van dat stelsel moeten inzien dat hun experiment heeft gefaald, en het tijd is voor een nieuwe basisbeurs!’

Ook wilden veel jongeren met ROOD in gesprek over onze oplossing voor klimaatverandering: verandering van ons economisch systeem. Waarbij winsten niet langer boven mens, natuur en milieu gaan en wij weer zeggenschap krijgen over onze omgeving. Onze oplossing werd gesteund door de festivalgangers wat blijkt uit de schoudertasjes met de ROOD-leuzen ‘change the system to save our planet’ en ‘ROOD is het nieuwe groen’ die dan ook veelvuldig gevraagd werden. Dat winsten boven mensen gaan in ons huidige systeem zagen veel festivalgangers ook terug in de permanente oorlog in het Midden-Oosten. Daar verdient de wapenindustrie grof geld aan het verwoesten van mensenlevens en wegen oliebelangen zwaarder dan het belang van mensen.

Sta ook op voor toegankelijk onderwijs, een goed klimaat en tegen oorlogen. Sluit je aan bij ROOD!