Nieuws / 11 maart '19 / Landelijk

ROOD aanwezig bij grootste Nederlandse Klimaatmars ooit

Afgelopen zondag was ROOD, jong in de SP met 40.000 anderen in Amsterdam om mee te doen aan de klimaatmars. ROOD en de SP, die gezamenlijk in een blok liepen, hadden een duidelijke boodschap voor het kabinet: Zonder systeemverandering kunnen we de klimaatverandering niet stoppen. In onze economie is het uitbuiten van mens en milieu nu nog heel winstgevend. Het kabinet legt de schuld en rekening bij de mensen, terwijl de grote vervuilers worden ontzien.

Vooral Shell was op tientallen bordjes en met schuimen Shell logo’s in de vorm van een opgestoken middelvinger het mikpunt tijdens de mars. ROOD-voorzitter Lisa de Leeuw: “Shell is natuurlijk niet het enige bedrijf wat het milieu vervuilt, maar het is wel een heel goed voorbeeld wat er gebeurt als bedrijven niets in de weg wordt gelegd waardoor ze voor hun winst onze aarde kapot kunnen maken. Vorig jaar had Shell 20 miljard euro winst terwijl het bestaan van miljoenen mensen wereldwijd wordt bedreigd door klimaatverandering. Dat kunnen we gewoon niet laten gebeuren.”

Zulke enorme demonstraties als de klimaatmars zijn er niet vaak in Nederland. Wat de klimaatmars extra bijzonder maakte was het weer. Ondanks de stromende regen kwamen 40.000 mensen vanuit het hele land naar Amsterdam om te demonstreren tegen klimaatverandering. ROOD-voorzitter Lisa de Leeuw: "Samen stonden we op voor klimaatrechtvaardigheid. Deze beweging is nodig om de klimaatverandering daadwerkelijk tegen te gaan. We kunnen er niet omheen dat we de grote vervuilers moeten aanpakken, in plaats van de rekening bij huishoudens te leggen."

Donderdag 14 maart staken scholieren en studenten door heel Nederland voor het klimaat, en demonstreren samen vanaf de Dam in Amsterdam. Kom ook en sta samen met ROOD op voor klimaatrechtvaardigheid!