Nieuws / 19 januari '19 / Landelijk

Mannenliefde met Van der Staaij

Gisteren kwamen in Rotterdam zo’n 150 jongeren samen bij het partijkantoor van de SGP. Aanleiding was de door SGP-fractievoorzitter Kees van der Staaij ondertekende anti-LHBTI+ Nashville-verklaring. Met regenboogvlaggen en stoepkrijt in alle kleuren werd de omgeving van het SGP-kantoor versierd, waarmee de jongeren zich uitspraken vóór de liefde en tegen alle vormen van uitsluiting.

De uit Amerika overgewaaide verklaring laat zien hoe de streng-christelijke kerk over de LHBTI+ gemeenschap denkt. Jongeren die worstelen met hun seksuele- of genderidentiteit worden beoordeeld op hun identiteit en aangemerkt als anders dan de norm. In plaats van onvoorwaardelijke steun en liefde vanuit je eigen omgeving, voelen jongeren zich niet geaccepteerd en worden zelfs pogingen gedaan hen te ‘genezen’. De door van der Staaij ondertekende verklaring is daarmee een klap in het gezicht van iedereen die hier de afgelopen jaren tegen is opgestaan, zowel binnen als buiten de kerk.

ROOD-woordvoerder Arno van der Veen: ‘De afgelopen jaren is veel gedaan als het gaat om de emancipatie van de LHBTI+ gemeenschap. Jongeren uit de gemeenschap zelf zijn opgestaan en hebben gezegd: dit pikken wij niet langer. Het zorgde voor constructieve gesprekken in kerken en andere instellingen, waar de opstellers van dit manifest blijkbaar erg zenuwachtig van werden. Zij misbruiken hun religie nu om mensen buiten te sluiten en te discrimineren.’

Vanuit het SGP-partijkantoor kwam er helaas geen officiële reactie op het door Memes voor de Massa's georganiseerde evenement, maar de boodschap van de 150 jongeren was duidelijk: Kees van der Staaij, schrap je handtekening! Want homofobie is geen mening, het is de dagelijkse praktijk voor veel mensen in ons land.