Nieuws / 13 augustus '19 / Landelijk

Maak kennis met ROOD tijdens de introductieweken!

Gisteren gingen in een aantal steden de eerste introductieweken voor het nieuwe studiejaar van start. ROOD was aanwezig op de introductiemarkten van de universiteiten in Groningen en Leiden, en staat de komende weken op nog veel meer plekken door het hele land. We staan er om met jou in gesprek te gaan over hoe we ons ideale land en wereld voor ons zien. Die idealen komen niet vanzelf, dat moeten we samen doen. Kom langs bij onze stands in de stad waar jij je introweek loopt en raak geïnspireerd voor een betere wereld!

Op de intromarkten van Groningen en Leiden wisten aankomend studenten het zeker: de wereld kan er een stuk beter uitzien. Zij beginnen per september in een nieuwe stad aan een nieuwe opleiding met nieuwe klas- en jaargenoten, het moment van uitvliegen komt voor velen dichtbij. Het moment van op jezelf is een ware mijlpaal, maar steeds meer aankomend studenten kijkt er tegenop. Hoge vaste lasten, jezelf diep in de schulden steken om de studie te betalen en enorme moeite bij het vinden van een leefbaar én betaalbaar huis; het is voor veel jongeren aan de orde van de dag. ROOD-voorzitter Arno van der Veen: ‘De trots van een nieuwe mijlpaal die door aankomend studenten bereikt is, maakt plaats voor angst voor een onzekere toekomst.’

In plaats van zitten treuren over hoe de wereld om ons heen verandert en onze toekomst in gevaar komt, probeert ROOD die frustratie om te zetten in hoop en actie. Van der Veen: ’Wij gaan deze weken met jongeren in gesprek over hoe we die blijdschap en trots weer kunnen laten terugkeren, de onzekerheid doen verdwijnen. In gesprek over hoe we samen op kunnen staan voor onze toekomst‘. Daarom is ROOD dit jaar op negen verschillende introductieweken aanwezig op markten en tijdens andere activiteiten. Kom ook langs en sluit je aan!