Nieuws / 9 januari '19 / Landelijk

Historische staking voor ons onderwijs

Van de basisschooldocent tot de rector van een universiteit, het hele onderwijs legt op 15 maart voor het eerst in de geschiedenis tegelijkertijd het werk neer. ROOD steunt onze docenten en roept scholieren en studenten op mee te doen aan deze historische staking. Samen kunnen we investeringen afdwingen en daarmee de toekomst van ons onderwijs redden.

Afgelopen jaar zagen we op verschillende plekken hoe onderwijzers en studenten in actie kwamen. Docenten en studenten riepen op tot investeringen in het hoger onderwijs en het afschaffen van het schuldenstelsel. Ook kwamen eerder in het jaar vele tienduizenden leraren samen tegen de enorme werkdruk en de lage salarissen in het basisonderwijs. De druk op dit kabinet groeide en kleine toezeggingen werden gedaan. Toch is tot nu toe aan vrijwel geen enkele eis voldaan en gaan docenten nog steeds gebukt onder een extreme werkdruk en zien studenten de kwaliteit van hun onderwijs dalen, terwijl hun studieschuld stijgt.

Voor echt verandering moeten we de handen nu ineenslaan. De Algemene Onderwijsbond neemt daarom samen met PO in Actie en WO in actie het initiatief voor een landelijke staking van alle onderwijzers op 15 maart. ROOD staakt mee, en roept iedere scholier en student op dat ook te doen. ROOD-voorzitter Lisa de Leeuw: De kwaliteit en toegankelijkheid van ons onderwijs staan al jaren onder druk. Het kabinet heeft ons lang genegeerd, maar kan binnenkort niet meer om ons heen. Als alle docenten én scholieren en studenten 15 maart zij aan zij staan, kan het een historische dag worden voor ons onderwijs!’.

Sta ook op voor de toekomst van ons onderwijs, staak mee op 15 maart en laat je gegevens hier achter!