Nieuws / 26 juni '19 / Landelijk

Facebook, put your money where your mouth is!

Vandaag ging Facebook, bij monde van topman Nick Clegg, in gesprek met politieke jongerenorganisaties. Ook ROOD kreeg een uitnodiging om ‘het goede van internet te beschermen’ en daarom mee te praten over hoe het internet beter gereguleerd kan worden. Daar heeft Facebook alle reden toe: vanwege bijvoorbeeld belastingontduiking, privacyschendingen en datalekken kwam het bedrijf veelvuldig negatief in het nieuws. Ondertussen komt van daden niets terecht en lijkt ook dit gesprek voor de bühne. Daarom eiste ROOD vandaag: Facebook, put your money where your mouth is!

Facebook vindt zelf dat het teveel macht heeft. Oplossingen daarvoor zoekt ze niet met experts die al jaren kritiek hebben, beleidsmakers of politici, maar ze sprak met een handvol jongeren in een gesloten ruimte om vervolgens weer jarenlang voor het publiek onbereikbaar te zijn en ondertussen tientallen miljoenen euro’s te steken in agressieve lobbycampagnes tégen regelgeving. Geld wat ze eigenlijk kwijt zouden moeten zijn aan belasting. En als Facebook ergens komt om zich te verantwoorden, zoals in de Tweede Kamer vorige maand, blijken ze geen enkele moeite te hebben om glashard te liegen. Zo bleek uit onderzoek van Bits of Freedom. 

Tijdens het gesprek ontkende en bagatelliseerde Facebook de problemen. Kritische vragen die ROOD door heel het land ophaalde om te stellen, werden afgedaan als ‘fake news’ of valse beschuldigingen. Zo ontkent Facebook te lobbyen tegen regelgeving die voor regulering moeten zorgen, ontkent het de erbarmelijke omstandigheden van medewerkers en dat het in de afgelopen jaren alleen maar machtiger wordt door het opkopen van alles wat concurreert met het bedrijf. Daarnaast bagatelliseerde het eerder verkochte onwaarheden in de Tweede Kamer, het deed het af als een ‘verkeerd uitgesproken bijzin’. Wel kwamen er mooie woorden over de ambitie van Facebook om eerlijke belasting te betalen, maar op de vraag of Nick Clegg vervolgens in het openbaar een door ROOD opgesteld contract voor het betalen van die belasting in plaats van lobbyisten wilde tekenen, weigerde hij dat woedend. ROOD-voorzitter Arno van der Veen: Dit gedrag past in de strategie van Facebook de laatste jaren. De indruk wekken dat je strengere regels wilt, maar ondertussen geld steken in dure lobbycampagnes tegen dezelfde regels. Binnen vier muren probeert het bedrijf schone schijn te spelen, maar zodra je om toezeggingen vraagt stuit je op een muur van verzet.’

ROOD blijft opstaan tegen een online leefwereld waarin het slechts enkele internetgiganten zijn die de dienst uitmaken, overheden onder druk zetten en persoonlijke gegevens schaamteloos doorverkopen. Doe ook mee met ROOD en sluit je aan!