Nieuws / 8 april '18 / Landelijk

Zieke studenten, of een ziek systeem?

Een kwart van de studenten heeft last van burn-out klachten, één op de zeven van ernstige angst- en depressieklachten en bij één op de vijf studenten is zelfs risico op zelfdoding aanwezig. Deze schokkende cijfers komen uit een onderzoek van Hogeschool Windesheim. Studenten moeten in steeds kortere tijd en met hogere cijfers hun diploma halen en daarnaast hun leven nog volplannen met allerlei activiteiten die 'goed op hun CV staan'. Maar sinds dat rendementsdenken zijn intrede deed in het onderwijs, werd het onderwijs slechter en de druk om te presteren veel groter.

Het is absurd. Onderwijs is niet meer gericht op de ontwikkeling van studenten, maar een verdienmodel geworden waarin studenten worden uitgemolken ten koste van hun gezondheid én de samenleving. Onze maatschappij heeft goed opgeleide mensen nodig die willen bijdragen aan het opbouwen van onze samenleving. We hebben niets aan ‘de beste afstudeercijfertjes’ die de bazen van onderwijsinstellingen geld opleveren. Dit probleem is alleen maar groter geworden met de invoering van het schuldenstelsel enkele jaren geleden. Hierdoor hebben studenten tegen de tijd dat ze hun diploma hebben tot wel tien duizenden euro's schuld, en werden ze gedwongen steeds sneller af te studeren om die schuld minder hoog te laten oplopen.

Het is hoog tijd dat er verandering komt. Dat onderwijs weer draait om ontwikkeling en verheffing, niet om winst maken. Doe mee voor beter en toegankelijk onderwijs voor iedereen. Doe mee met ROOD.