Nieuws / 13 maart '18 / Landelijk

Winst! Flex wordt duurder dan vast

Al maandenlang voert ROOD actie tegen flexmisbruik en de eerste winsten zijn geboekt! Het voorstel om onzekere contracten duurder te maken dan vast werk, krijgt de steun van de Tweede Kamer. SP-kamerlid Bart van Kent: ‘Slecht gedrag wordt zo beloond, terwijl goedwillende bazen die hun werknemers wél de zekerheid van een vast contract bieden, hier via een te hoge WW-premie de rekening voor betalen. Ik ben blij dat een ruime meerderheid van de Kamer, ook van mening is dat werkgevers een eerlijke prijs voor onzeker werk moeten betalen.’

Met deze motie is een belangrijke stap tegen flexmisbruik gezet en één van de eisen van ROOD voor meer zekerheid ingewilligd. Meer dan de helft van de jongeren in Nederland heeft namelijk een onzeker contract en in totaal zijn er in ons land bijna twee miljoen flexwerkers. Van hen heeft maar vijftien procent uitzicht op een vaste baan, terwijl tachtig procent dit zou willen.

ROOD-voorzitter Lisa de Leeuw: "En nu moeten we doorpakken! De verhalen van jongeren over hun flextremistische werkgevers zijn bizar: zo krijgen flexwerkers 40% minder betaald dan bij een vast contract, en hebben ze geen zekerheid over welk bedrag er aan het eind van de maand op hun rekening staat. Zo wordt het enorm moeilijk voor jongeren om bijvoorbeeld een huis te gaan huren.