Nieuws / 16 april '18 / Landelijk

Terugblikken op een leerzaam ROOD-weekend

14 en 15 april vond het jaarlijkse ROOD-weekend plaats. ROOD-leden uit het hele land kwamen bij elkaar voor scholing en gezelligheid. Ideologie, de geschiedenis van de SP en actievoeren kwamen uitgebreid aan bod. Zaterdagmiddag gaf Eduard Scheltinga de eerste scholing over de ideologie van de SP: “Menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit zijn onze uitgangspunten.” Hierna doken de ROOD-leden samen met Tweede Kamerlid Frank Futselaar de geschiedenis in. Als oud-geschiedenis docent wist hij op humoristische wijze over de geschiedenis van de linkse beweging in Nederland en de SP te vertellen.

's Avonds was er een politiek café met kersvers partijleider Lilian Marijnissen. Zij vertelde over haar tijd in de gemeenteraad van Oss en in de vakbond. Zo benadrukte ze het belang van het organiseren van mensen en waarom een sterke vakbond nodig is. Lilian vertelde hoe we altijd het grote verhaal moeten vertellen en hoe zij dat in de fractie probeert te doen: "Of we het nou hebben over huisjesmelkers, graaiende CEO's of managers in de zorg: we moeten altijd een diepere analyse geven van waar deze malafide individuen vandaan komen, namelijk het kapitalisme."

Zondag was Nils Muller te gast om te vertellen over activisme. Als oud-bestuurslid van ROOD en afdelingsvoorzitter van SP Zutphen heeft hij veel ervaring met lokaal activisme. Hij vertelde dat je alleen door actievoeren de wereld echt verbetert en hoe je dat doet.

Het ROOD-weekend wordt ieder jaar georganiseerd. Kun je niet wachten tot volgend jaar? Kijk dan in onze agenda voor meer activiteiten van ROOD.