Nieuws / 10 juli '18 / Landelijk

Succes: minister zet schaar in schoolkosten

Goed nieuws voor mbo-studenten: niet langer worden zij gedwongen om peperdure materialen aan te schaffen voor hun opleiding. Vanaf nu kunnen studenten benodigde spullen, zoals koksmessen en kappersscharen, in bruikleen van hun opleiding krijgen. Dit maakte minister Ingrid van Engelshoven vandaag bekend. Een groot succes, want ROOD voerde hier de afgelopen maanden samen met mbo’ers door het hele land actie voor. ROOD-voorzitter Lisa de Leeuw: “Het is belachelijk dat bovenop het lesgeld van 1100 euro soms nog enorme bedragen komen, die je moet betalen om je diploma te kunnen halen. Het is mooi dat de minister dit ook ziet als een probleem en dat nu wil aanpakken.”

Een tijdje terug bleek uit een onderzoek van RTL-nieuws dat studenten op het mbo vaak honderden euro's bovenop hun lesgeld kwijt zijn aan schoolkosten. Gemiddeld betaalt een eerstejaars mbo-student 670 euro bovenop het wettelijk lesgeld. De extra kosten verschillen ook nog eens flink per opleiding en per school. Voor sommige mbo-opleidingen zelfs tot ver boven de duizend euro. Daarnaast bleek uit onderzoek van JOB dat de helft van de mbo-studenten ook nog eens geld betaalt voor spullen die vervolgens niet eens worden gebruikt.

De uitvoering moet nog uitgewerkt worden, maar het uitgangspunt dat studenten niet meer gedwongen worden zelf materialen aan te schaffen, is een grote stap in de goede richting. De komende tijd moeten we de minister en de mbo-scholen eraan houden om het ook daadwerkelijk uit te voeren.

Ga jij volgend jaar studeren en moet je nog steeds dure spullen aanschaffen? Vul hieronder het meldpunt in: