Nieuws / 9 juni '18 / Landelijk

Studentenacties UvA gaan door

Afgelopen vrijdag demonstreerden zo'n 500 studenten voor democratisch onderwijs en tegen onderwijsbezuinigingen en hoge werkdruk, tijdens de 'Mars voor het onderwijs'. Na afloop van de mars zetten de studenten een ludiek tentenkamp op met muziek, discussie en sprekers. Ook SP-Kamerlid Frank Futselaar sprak daar zijn steun uit voor de studenten. Nadat de politieagenten dit tentenkamp van de studenten hardhandig ontruimden, gingen de acties de volgende dag weer verder. ROOD-woordvoerder Arno van der Veen: "De studenten laten zich niet intimideren. Zij gaan net zolang door tot er échte verandering in het onderwijs is. Tot die tijd blijven wij deze studenten ondersteunen in de protesten."

De voorzitter van het College van Bestuur, Geert ten Dam, was op zaterdag te gast bij een discussieplatform van de Universiteit van Amsterdam. Daar riepen de aanwezige studenten haar ter verantwoording voor de ontruiming en vroegen ze haar excuses te maken. Dat deed ze niet. Tegelijkertijd werden de beelden van het geweld van de vorige avond geprojecteerd op de muur. Toen de studenten het woord niet meer kregen, verlieten ze de zaal en hielden ze een korte sit-in demonstratie in de centrale hal van het universiteitsgebouw. Daar maakten de studenten plannen voor vervolgacties en scandeerden ze leuzen.

Van der Veen: "De studenten zijn boos omdat er sinds de Maagdenhuisbezetting van 2015 te weinig is gebeurd om de universiteit te veranderen. ROOD ondersteunt de studenten in hun acties. We knokken zij aan zij voor toegankelijk én democratisch onderwijs, want vrij en betaalbaar onderwijs ligt aan de basis van een vrije samenleving."