Nieuws / 28 augustus '18 / Landelijk

Student steeds dieper in schulden

Sinds de afschaffing van de studiefinanciering is de gemiddelde studieschuld van studenten gestegen van 14.000 naar 21.000 euro. Bij de afschaffing werd ons beloofd dat het ‘sociaal’ was, je kon lenen met een lage rente en de schuld zou geen invloed hebben op het kopen van een huis. Intussen gaat de rente alweer omhoog en het is met een studieschuld bijna onmogelijk een huis te kopen, zo blijkt uit onderzoek van ISO.

Een ‘sociaal-leenstelsel’ noemden initiatiefnemers GroenLinks, PvdA, D66 en VVD het plan vier jaar geleden om de studiefinanciering af te schaffen en te vervangen door een lening. ROOD waarschuwde toen al voor de grote gevolgen die dit zou hebben: torenhoge studieschulden en jongeren die uit vrees voor die schuld niet meer gaan studeren. Ondanks protesten door heel het land en een landelijke demonstratie op het Malieveld in Den Haag werd de basisbeurs toch afgeschaft.

Nu de basisbeurs drie jaar weg is beginnen de gevolgen duidelijk te worden. Bijna driekwart van de studenten heeft een studieschuld, die gemiddeld 21.000 euro bedraagt. Door deze schulden worden ze gedwongen in onzekere bijbaantjes en is de werkdruk enorm, zo heeft een kwart van de studenten last van burn-out klachten. ROOD-voorzitter Lisa de Leeuw: ‘Door de werkdruk, enorme onzekerheid en nog grotere studieschuld is studeren niet meer iets waar jongeren naar uitkijken. Steeds meer kijken er juist tegenop.’

Na een studie blijft de schuld als blok aan het been hangen en is het vrijwel onmogelijk om een huis te kopen. Uit onderzoek van ISO blijkt namelijk dat studenten met een studieschuld een veel lagere hypotheek bij een bank kunnen krijgen, zo laag dat ze nergens een huis kunnen kopen. ‘Lenen in het ‘sociale’ leenstelsel ontneemt starters de kans op een woning’, aldus ISO-voorzitter Tom van den Brink.

ROOD strijdt voor een wereld waarin studeren voor iedereen toegankelijk is, waar je in de boeken in plaats van in de schulden word gestoken. Waar we investeren in het onderwijs in plaats van er op te bezuinigen. Doe ook met ons mee voor beter onderwijs!