Nieuws / 8 oktober '18 / Landelijk

Strijdbare Mars voor Zekerheid

Afgelopen zondag 7 oktober was het International Decent Work Day. In Rotterdam liepen daarom honderden mensen de ‘Mars voor Zekerheid’ van Young & United in hun strijd tegen flexwerk. ROOD kwam samen met hen in actie voor meer zekere contracten, waarmee jongeren een toekomst op kunnen bouwen.

Nergens in Europa groeit het aantal flexcontracten zo hard als in Nederland. Met een flexcontract weet je niet wat er aan het einde van de maand op je rekening staat en verdien je gemiddeld 35% minder dan iemand met een vast contract. Intussen krijgt maar 1 op de 8 mensen een zeker contract na een flexcontract. Werkgevers kiezen massaal voor flexcontracten, omdat het een stuk goedkoper is dan zekere contracten. Andere jongeren worden zelfs in een gedwongen ZZP-constructie geduwd om hun werk onverzekerd te doen.

ROOD-voorzitter Lisa de Leeuw: ‘Jongeren zitten vast in een draaideur van flexcontracten. Hierdoor hebben ze geen enkele zekerheid, laat staan dat ze een toekomst kunnen opbouwen. Het is tijd voor actie!’.

Daarom eist Young & United dat in de komende 4 jaar 1 miljoen onzekere banen worden omgezet naar vast werk. In de strijdbare Mars voor Zekerheid zetten honderden mensen die eis extra kracht bij. Onze strijd gaat de komende tijd nog door, doe je mee?