Nieuws / 5 augustus '18 / Landelijk

#stopdedraaideur van onzekere flexcontracten

Nergens in Europa groeit het aantal onzekere contracten zo snel als in Nederland. Meer dan de helft van de werkende jongeren heeft zo’n zogenaamd flexcontract, hoewel 90% een vast contract wil. Zij zitten vast in een draaideur van tijdelijke flexcontracten. Young & United begon daarom de actie #StopdeDraaideur en ROOD doet mee. ROOD-voorzitter Lisa de Leeuw: “Jongvolwassenen die beginnen met werken hoppen van flexcontract naar flexcontract. Echte zekerheid blijft uit, waardoor het lastig is om een toekomst op te bouwen. Daar moet een eind aan komen: Stop de draaideur!”

Steeds meer werkgevers maken zich schuldig aan flexmisbruik. Ze gebruiken flex niet voor ziek en piek, maar om zelf meer en meer winst te maken. Ze schuiven de risico’s die bij hen horen te liggen af op de werkende jongeren. Met een flexcontract krijg je gemiddeld veertig procent minder betaald dan iemand met een vast contract en je hebt bij wisselende uren geen zekerheid over hoeveel geld er aan het eind van de maand op je rekening staat en of je straks überhaupt nog wel werk hebt.

ROOD voert al een tijd actie voor meer zekerheid voor werkende jongeren. En hoewel een eerste succes is bereikt, zijn we er nog lang niet. de Leeuw: “Zij hebben het geld, maar wij hebben de mensen. Als we als jongeren de handen ineen slaan, kunnen we werkgevers dwingen om ons zekerheid te geven. Hiervoor is het wel nodig om op te staan. Kijk op www.stopdedraaideur.nu om te zien hoe je mee kunt doen aan de draaideur challenge en sluit je aan bij ROOD!