Nieuws / 30 augustus '18 / Landelijk

Stop de draaideur van flexcontracten!

Afelopen week stopten we samen met Young & United symbolisch de draaideur van onzekere flexcontracten. Tegelijkertijd sprak een groep jongeren met minister van Sociale Zaken Wouter Koolmees over oplossingen voor de toenemende onzekerheid. ROOD-bestuurslid Debbie van Dijk: "Minister Koolmees moet verantwoordelijkheid nemen voor het toenemende aantal onzekere contracten. Zonder vast contract kunnen jongeren geen fatsoenlijk bestaan op bouwen. Helemaal niet als je bedenkt dat we daarnaast het schuldenstelsel hebben, dat jongeren dwingt zich diep in de schulden te steken om een opleiding te doen. De toekomst van jongeren staat echt op het spel!"

Nederland is kampioen van Europa als het gaat om het uitdelen van flexcontracten. Jongeren kunnen hierdoor moeilijk een toekomst opbouwen, omdat zij niet weten hoeveel zij per maand verdienen en of ze straks nog werk hebben. Daarnaast verdien je met een flexcontract 35 procent minder dan iemand met een vast contract. Jongeren zitten vast in een draaideur van flexcontracten. Minister Koolmees presenteerde een half jaar geleden een plan, waardoor werkgevers mensen straks weer drie tijdelijke contracten mogen geven in plaats van twee. Dit betekent dat je drie jaar ergens kan werken met een tijdelijk contract en dan alsnog zonder reden op straat kan worden gezet. Geen enkele zekerheid dus.

Echte zekerheid krijgen jongeren pas als de draaideur van flexcontracten waarin zij zitten, wordt gestopt. Wij deden dit dinsdag symbolisch, maar er is meer voor nodig om dit echt voor elkaar te krijgen. Als we maar met genoeg zijn, krijgen we dat voor elkaar. Doe je mee? Teken de petitie op www.stopdedraaideur.nu en sluit je hieronder aan bij ROOD.