Nieuws / 11 maart '18 / Landelijk

#SloopdeSleepwet door heel het land

Op 21 maart mogen we stemmen over de sleepwet (de nieuwe Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten). Daarmee kan onze geheime dienst, de AIVD, straks op grote schaal informatie van mensen verzamelen die nergens van worden verdacht. Zou jij willen dat de overheid altijd kan weten met wie je belt, wat je appt of welke websites je bezoekt? Dit weekend stond in het teken van #SloopdeSleepwet. ROOD ging in het hele land de straat op om mensen te wijzen op de gevolgen van de ze nieuwe wet.

Zo illustreerden ROOD-leden in Nijmegen dat meer informatie onderscheppen het voor de veiligheidsdiensten niet makkelijker zal maken om terroristen op te sporen. In de ballenbak van informatie moesten jongeren op zoek gaan naar die ene verdachte bal. In andere steden liep ROOD met een groot sleepnet met persoonlijke informatie. In Rotterdam, Den Haag en Breda vroegen ROOD-leden aan jongeren wat ze liever privé houden voor de overheid. Daarnaast vond de eerste discussieavond over de sleepwet plaats in Den Haag.

Het referendum is een middel voor mensen om politici terug te fluiten als zij besluiten nemen die we helemaal niet willen. De regering weigert te luisteren naar de mening van de mensen en wil het referendum helemaal afschaffen. Maar de democratie is van ons allemaal, we moeten onze democratische rechten niet laten afpakken. Daarom is het belangrijk om op 21 maart niet alleen te stemmen voor de gemeenteraadsverkiezingen, maar ook over de Sleepwet.

Meer weten over de sleepwet? Kom naar 1 van de discussieavonden in Leiden, Utrecht en Nijmegen