Nieuws / 7 september '18 / Landelijk

Sleep-in en win

ROOD organiseerde gisteren samen met Democratische Academie Groningen (DAG) een protest in het Academiegebouw van de Rijksuniversiteit in Groningen. Met een grote groep studenten zaten we urenlang op de trappen in de hal. Er lagen vier eisen op tafel voor de universiteit, om voor nu en in de toekomst verantwoordelijkheid te nemen voor de aanhoudende huizencrisis. Uiteindelijk zijn alle eisen door de universiteit ingewilligd. ROOD-voorzitter Lisa de Leeuw: “Door op te staan, ons te verenigen en niet op te geven, hebben we gewonnen. Een ongelofelijk groot succes, waar wij en alle studenten enorm trots op mogen zijn!”

Eén van de belangrijkste eisen was dat de universiteit zich zou uitspreken tegen het financieringssysteem van universiteiten, dat perverse prikkels oplevert om maar steeds door te groeien en universiteiten dwingt met elkaar te concurreren. Gisternacht heeft het College van Bestuur van de RUG die eis ondertekend. De Leeuw: “De RUG haalt hier al jaren massaal studenten naartoe, zonder enige verantwoordelijkheid te nemen. De studenten zijn voor de universiteit op dit moment slechts een verdienmodel. Dat rendementsdenken van de universiteit is ontzettend schadelijk en ligt ten grondslag aan het probleem dat er nu is. Het is heel mooi dat de universiteit zich hiertegen publiekelijk uitspreekt.”

Andere toezeggingen waren per direct gratis alternatieve huisvesting voor studenten die nu gedwongen in een tent wonen en een convenant met de universiteit, gemeente en andere partijen om meer jongerenhuisvesting te realiseren.

De ideologie van het rendement en de markt veranderen ons onderwijs van een middel voor verheffing en emancipatie naar een bewaker van bestaande ongelijkheid en leverancier voor het bedrijfsleven. Universiteiten zijn bedrijven geworden. Fabrieken van studenten. Het wordt tijd om de markt weer uit het onderwijs te slopen. Doe jij ook mee?