Nieuws / 6 juli '18 / Landelijk

Samen met Jeremy Corbyn een vuist maken tegen Shell

ROOD was donderdag 5 juli aanwezig bij een actie van TaxJustice NL met Labour leider Jeremy Corbyn bij het Shell-hoofdkantoor in Den Haag. Na het afschaffen van de dividendbelasting is het duidelijk dat dit kabinet er niet voor de mensen is, maar voor multinationals als Shell. Wij waren aanwezig om aan te dringen op het stoppen van ‘the race to the bottom’ die het afschaffen van de dividendbelasting met zich meebrengt.

Door steeds meer belastingvoordelen aan te bieden lopen landen belastinginkomsten mis. Naast belastingontwijking en –ontduiking beperkten zogenaamde belastingvoordelen de belastinginkomsten van landen sterk. Ze concurreren om buitenlandse investeringen binnen te halen door grote belastingvoordelen aan te bieden aan grote multinationals. Dit wordt ook wel een “race to the bottom” genoemd. Onlangs kwam naar buiten dat Nederland al jaren miljarden euro’s aan dividendbelasting misloopt omdat Shell een deal met de belastingdienst heeft gesloten. ROOD-woordvoerder Diyar Jassim: "Premier Mark Rutte is de loopjongen van het grootkapitaal die het geld en de macht van de rijkste 10 procent beschermt. Terwijl de 90% strijdt voor het kleine beetje, gaan multinationals als Shell ervandoor met de grote buit."

We voerden donderdag actie, door samen met Jeremy Corbyn en andere politieke partijen Shell te laten zien dat de ‘race to the bottom’ nu moet stoppen. Jassim: "Door heel de wereld zie je regeringen die niet in dienst van de mensen staan, maar moeten buigen voor multinationals. Daarom maakten we een vuist samen met de Britse labour leider Jeremy Corbyn. Het is mooi om te zien dat de strijd die we hier voeren tegen de race to the bottom internationaal gedeeld wordt. Het is tijd voor dit kabinet om geen belastingcadeautjes meer weg te geven aan multinationals, maar om te investeren in betaalbare zorg, onderwijs voor iedereen en voldoende woningen. Voor een kabinet van de mensen, in plaats van kabinet Shell 1. En het is tijd voor een wereld in het teken van mens en natuur, in plaats van winst."