Nieuws / 20 mei '18 / Landelijk

ROOD solidair met de Palestijnen

ROOD toonde gisteren solidariteit met de Palestijnen in Gaza. Bij de demonstratie 'De mars van de terugkeer' aan de grens van Gaza zijn volgens de laatste berichten 58 doden en 2700 gewonden aan Palestijnse zijde gevallen. Samen met vele anderen gingen we de straat op om te laten zien dat we ons verzetten tegen het geweld van Israel.

Terwijl hoogwaardigheidsbekleders in Jeruzalem gisteren de opening van de Amerikaanse ambassade in die stad bijwoonden, richtte het Israëlische leger een bloedbad aan in de Gazastrook. Inmiddels hebben mensenrechtenorganisaties als Amnesty International vastgesteld dat er overduidelijk mensenrechten zijn geschonden. Het excessieve geweld van Israël, waarbij sluipschutters vreedzame demonstranten neerschieten, wijzen op oorlogsmisdaden.

Afgelopen week vierde Israël zijn zeventigste verjaardag. Voor de Palestijnen, die deze dag herinneren als de Nakba -de Catastrofe- was dit geen reden tot feest. Hun land is namelijk al die tijd bezet, gepaard met grof geweld. Wij vinden dat er een einde moet komen aan de bezetting en de uitbreiding van illegale nederzettingen in Palestijns gebied. Tweede-Kamerlid Sadet Karabulut tijdens haar speech op de demonstratie: "Onze beweging van solidariteit moet groeien, net zolang tot er een einde komt aan de bezetting van Palestina". Wij blijven solidair, jij ook?