Nieuws / 3 april '18 / Landelijk

ROOD opent meldpunt schoolkosten mbo

Studenten op het mbo zijn naast hun lesgeld honderden euro’s extra kwijt aan schoolkosten. Soms kost een mbo-opleiding zelfs tot ver boven de duizend euro extra. Dit blijkt uit onderzoek van RTL nieuws. ROOD-voorzitter Lisa de Leeuw: “Het is belachelijk dat bovenop het lesgeld van 1100 euro nog zulke enorme bedragen komen. Ouders en kinderen moeten hierdoor soms noodgedwongen voor een andere school kiezen. Sommige scholen worden te duur voor ouders met een laag inkomen, waardoor je een tweedeling krijgt. Daar moet een eind aan komen.”

Gemiddeld betaalt een eerstejaars mbo-student 670 euro bovenop het lesgeld. De extra kosten verschillen flink per opleiding en per school. Zo betalen kappers in opleiding aan het Koning Willem I College in Den Bosch in hun eerste jaar maarliefst 1850 euro extra, terwijl je op andere plekken in het land een stuk minder kwijt bent. Dat de hoge kosten niet nodig zijn bewijst het Brabantse De Rooi Pannen; zij hebben de extra schoolkosten volledig afgeschaft. Dat moet overal gebeuren!

ROOD wil samen met jou een einde maken aan de extra kosten en opent daarvoor een meldpunt. Dus, moet jij veel geld betalen aan schoolboeken, materialen of ‘vrijwillige’ excursies? Meldt dat hier