Nieuws / 6 juli '18 / Landelijk

ROOD fluit dit kabinet terug #NietInMijnNaam

Gisteravond vond het debat over de militaire missie naar Afghanistan plaats in de Tweede Kamer. In het laatste debat voor het zomerreces van de Tweede Kamer besloot dit kabinet de militaire missie naar Afghanistan te verlengen én uit te breiden. Wij lieten dit niet zomaar gebeuren en floten dit kabinet terug met een protest vanaf de publieke tribune.

In plaats van méér stabiliteit, vrede en veiligheid heeft de oorlog in Afghanistan vooral tot veel ellende geleid. Honderdduizenden kwamen om en miljoenen mensen sloegen noodgedwongen op de vlucht, ook naar Europa. Het geweld in Afghanistan neemt de laatste jaren bovendien alleen maar toe. Al-Qaida, ooit de aanleiding voor deze oorlog, is nog altijd in Afghanistan actief. Sterker nog, de nog radicalere variant daarvan, Islamitische Staat (IS), heeft er inmiddels vaste voet aan de grond. Al meer dan 17 jaar zitten er westerse militairen in Afghanistan. Door extra milititairen te sturen blijft Nederland onderdeel van een oorlog die inmiddels permanent geworden is en bovendien niet te winnen. In plaats van méér stabiliteit, vrede en veiligheid is juist het tegendeel gebeurd.

Wij zeggen: een permanente oorlog is geen oplossing voor de mensen. In plaats van de wapenindustrie met miljarden te spekken, moet diplomatie, humanitaire hulp en solidariteit met de lokale bevolking voorop staan. In plaats van achter Trump en de NAVO aanlopen moeten we een tegengeluid laten horen. Daarom zijn we zaterdag 7 juli aanwezig bij de demonstratie 'Trump not welcome: Make peace great again!' om een statement te maken tegen de agressieve oorlogspolitiek van Trump en de druk voor meer militarisering van de NAVO. Permanente oorlog? Niet in mijn naam!