Nieuws / 3 december '18 / Landelijk

ROOD aanwezig bij grootste Belgische klimaatmars ooit

Zondag 2 december kwamen er maar liefst 75.000 mensen bijeen in België voor de grootste klimaatdemonstratie óóit in België. ROOD was hierbij om onze oplossing voor het toenemende klimaatprobleem te laten horen. Onder leiding van COMAC, de jongerenorganisatie van de PVDA uit België, liepen we samen met andere Europese linkse jongerenorganisaties mee met hetzelfde signaal: Zonder een systeemverandering kunnen we niet toewerken naar een schone aarde.

Een tiental ROOD-leden was de zaterdag voor de grote betoging al afgereisd naar Brussel voor het klimaatweekend, georganiseerd door COMAC. Op deze dag werd er onder andere een wandeling gemaakt langs belangrijke plekken in Karl Marx zijn leven en werd de betoging voorbereid. De volgende dag kwam nog een hele bus vol met ROOD-leden en andere demonstranten naar Brussel om een helder signaal af te geven voor radicale en structurele maatregelen tegen de vervuilende sector. ROOD-lid Arno van der Veen: ‘De strijd tegen klimaatverandering moet hand in hand gaan met de strijd voor een rechtvaardige economie. Want zolang ons systeem is gebaseerd op winst op de korte termijn, zal er geen klimaatrechtvaardigheid zijn. Mensen zullen dan opdraaien voor de overgang naar groene energie, terwijl de grote bedrijven ontzien worden’.

Deze historische mars werd georganiseerd door Climate Express en de Klimaatcoalitie, de overkoepelende klimaatorganisaties in België. Het protest is naar aanleiding van de klimaattop van de Verenigde Naties deze week in Polen, waar opnieuw naar de doelen van het Parijs-akkoord wordt gekeken. Inmiddels heeft de Belgische premier aangegeven in gesprek te willen met deze organisaties.