Nieuws / 6 december '18 / Landelijk

renteverhoging studieschuld: Studenten nog verder uitgeknepen

Gisteren stemde de Tweede Kamer in met een verhoging van de rente op de studielening. De coalitie van VVD, CDA, ChristenUnie en D66 stemde voor de maatregel. Door de renteverhoging hebben jongeren straks een nóg grotere studieschuld. ROOD-voorzitter Lisa de Leeuw: “Dit is al de zoveelste klap die de studenten moeten opvangen. Studeren wordt steeds duurder en van de beloofde investeringen in ons onderwijs zien we niks terug. De renteverhoging en het schuldenstelsel moeten van tafel!”

Studenten lijken een verdienmodel te zijn van de huidige regering. Studenten moeten zich – door het afschaffen van de basisbeurs – diep in de schulden steken om hun studie te kunnen betalen terwijl er steeds meer op onderwijs bezuinigd wordt. Verder zijn betaalbare huizen steeds moeilijker te vinden en hebben veel jongeren moeite om een vast contract te krijgen na hun studie. Lisa de Leeuw: “Al met al komt de toekomst van onze generatie steeds meer in gevaar. De renteverhoging is de zoveelste aanval op onze zekerheid.”

Ondertussen begint het onderwijs zich steeds meer te roeren en komen steeds meer studenten in actie tegen deze maatregelen. 24 November kwamen er nog 500 jongeren bij elkaar in den Haag om te demonstreren tegen het schuldenstelsel en er staan meer acties op de planning. Lisa de Leeuw: “Dit is het moment om je aan te sluiten en de strijd aan te gaan voor beter onderwijs. 14 December bijvoorbeeld is er weer een demonstratie gepland van WOinActie waar wij als ROOD zeker ook bij zijn.”

Steun jij ROOD in de strijd voor beter onderwijs? Wil jij ook je steentje bijdragen? Sluit je dan aan bij ROOD!