Nieuws / 14 februari '18 / Landelijk

Pak discriminerende uitzendbureaus aan

In het TV-programma Radar bleek opnieuw: uitzendbureaus werken op grote schaal mee aan discriminatie. Keer op keer blijkt dat uitzendbureaus bereid zijn om mensen uit te sluiten, wanneer bedrijven daarom vragen. ROOD en de SP gingen maandag langs bij de koepel van uitzendbureaus (ABU) om de ‘Discriminatie op bestelling’-award te overhandigen, want als het aan uitzendbureaus ligt kan je discriminatie gewoon bestellen.

Onze oproep: maak nu eens écht werk van het aanpakken van discriminatie. De SP doet vandaag in de Tweede Kamer een voorstel om discriminatie aan te pakken. SP-Tweede Kamerlid Jasper van Dijk: “Zonder pardon worden Turken, Marokkanen of Surinamers uitgesloten. De Inspectie heeft echter geen enkel middel om deze praktijken aan te pakken. Daarom stel ik voor dat de Inspectie de bevoegdheid krijgt om dit soort uitzendbureaus op te sporen en te bestraffen.”

Geen woorden, maar daden dus. Anno 2018 kan en mag het niet meer zo zijn dat mensen worden beoordeeld op hoe zij heten in plaats van wat ze kunnen. Ga met ons de strijd aan voor échte gelijkwaardigheid en maak een vuist tegen racisme en discriminatie!