Nieuws / 12 september '18 / Landelijk

Oproep protest: studenten zijn geen melkkoeien!

Aankomende vrijdag 14 september komt ROOD in actie tegen de bezuinigingen op het onderwijs. Samen met andere organisaties en studenten organiseren we een protest naar aanleiding van het besluit van D66-minister Van Engelshoven dat studenten meer rente moeten gaan betalen op hun studieleningen. Een maatregel die 5000 euro (!) kan toevoegen aan een nu al torenhoge studieschuld. En dat is niet het enige.

In 2015 schaften VVD, D66, GroenLinks en de PvdA de basisbeurs af, met allerlei mooie beloftes. Helaas is geen enkele hiervan uitgekomen. Zo is de miljard euro van de afschafte basisbeurs nergens te bekennen en investeren ook hogescholen en universiteiten niet in de kwaliteit van het onderwijs. De toegankelijkheid van het onderwijs staat zwaar onder druk. De kansenongelijkheid neemt niet af, maar toe. En nu wordt ook de rente op de studieschuld verhoogd. ROOD-voorzitter Lisa de Leeuw: "Het is geen druppel die de emmer doet overlopen, de emmer is allang overstroomd. Ons werd een 'sociaal'-leenstelsel beloofd, maar we kregen een schuldenstelsel. Er is niks sociaals aan eliteonderwijs. Onderwijs moet toegankelijk zijn voor iedereen."

De gevolgen van deze bezuinigingspolitiek worden steeds meer duidelijk: de gemiddelde studieschuld is opgelopen tot €25.000, jongeren kunnen haast geen hypotheek krijgen en één op de vier studenten kampt met burn-outklachten. Ook blijken met name kwetsbare groepen jongeren de dupe van het schuldenstelsel.

Wij pikken dit niet langer! Studenten zijn geen melkkoeien van de overheid. Wij strijden vrijdag voor meer democratie, minder werkdruk en kwalitatief beter onderwijs. Én, een basisbeurs in plaats van een schuldenstelsel. Ons onderwijs is te belangrijk om over te laten aan rendementsbestuurders en graaiende politici. Ben jij er ook bij? Meld je hier aan op het Facebookevent.

• Wat? Studentenprotest tegen de bezuinigingspolitiek!
  • Waar? De Dam @ Amsterdam
  • Wanneer? Vrijdag 14 september om 14.00 uur