Nieuws / 15 februari '18 / Landelijk

Minister Koolmees krijgt pepers voor in zijn reet

Het is goed dat het kabinet maaltijdbezorger Deliveroo en andere bedrijven die misbruik maken van zzp'ers aan gaat pakken, maar het tempo waarop dat gebeurt ligt volgens ROOD en SP-Kamerlid Bart van Kent veel te laag. Van Kent: ‘De Deliveroo-bezorgers krijgen sinds 1 februari geen uurloon meer, maar worden per bezorging betaald. Minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gaat pas vanaf 1 juli deze constructie aanpakken. Een koerier die tot 1 juli van de fiets wordt gereden en arbeidsongeschikt raakt, moet de kosten volledig voor eigen rekening nemen. De minister moet daarom niet pas over een half jaar optreden, maar per direct.'

Ook ROOD vindt dat er veel meer vaart achter moet. Om dat kracht bij te zetten boden wij woensdag tijdens het debat in de Tweede Kamer over arbeidsmarktbeleid, minister Koolmees een pakket met pepers aan. ROOD-bestuurslid Arno van der Veen: 'Die mag hij, geheel in lijn met de bekende uitdrukking, daar steken waar de zon niet schijnt. Er moet meer vaart gemaakt worden zodat het kwalijke gedrag van Deliveroo niet wordt beloond. Hoe langer het kabinet treuzelt, des te meer bedrijven zullen volgen in deze race naar de bodem van de arbeidsmarkt voor jongeren!' Foodora liet woensdag al weten dat het zich genoodzaakt voelt om ook met schijnzelfstandigen te gaan werken vanwege de oneerlijke concurrentie op arbeidsvoorwaarden. Een nieuwe wet die een structurele oplossing moet bieden, wordt pas vanaf 2020 verwacht. Doe ook mee met de strijd voor zekerheid!