Nieuws / 8 juni '18 / Landelijk

Mars voor beter onderwijs!

Iedere paar jaar is het raak op de Nederlandse universiteiten: er wordt bezuinigd, de werkdruk onder docenten stijgt en opleidingen worden geschrapt of samengevoegd. Vandaag liep ROOD mee met ruim 500 studenten in de 'Mars voor het Onderwijs' om zich uit te spreken voor beter onderwijs. Ook SP-Tweede Kamerleden Frank Futselaar en Sandra Beckerman waren aanwezig.

Eerder, op 29 mei, kwamen al 300 studenten en docenten samen om een vuist te maken tegen de nieuwe bezuinigingen op de geesteswetenschappen, het samenvoegen van opleidingen en de te hoge werkdruk. Dit was het startpunt van de protesten. Want universiteiten moeten tegenwoordig denken aan efficiëntie, ze moeten meer voor minder doen. Studenten worden daarmee klanten van de universiteit, die zo snel mogelijk hun papiertje moeten halen. Ondertussen hebben studenten nauwelijks zeggenschap over hun onderwijs. Vandaag lieten wij onze stem weer horen, voor een universiteit waarin studenten en docenten weer mogen beslissen over hun eigen onderwijs.

Na de mars werd het protest voortgezet met muziek, sprekers en tenten op het Roeterseiland van de Universiteit van Amsterdam. Wij gaan door tot de bezuiniging van tafel zijn en studenten en docenten échte zeggenschap hebben. Doe met ons mee!