Nieuws / 11 juni '18 / Landelijk

Ledenvergadering kiest nieuw bestuur

Op zondag 10 juni vond de eerste halfjaarlijkse ROOD-ledenvergadering van 2018 plaats. In Amersfoort kwamen ruim 70 jongeren bijeen om onze successen te vieren en kritisch terug te kijken op wat we in 2017 allemaal hebben gedaan. Ook namen we afscheid van oud-bestuurslid Janne van den Bosch en kozen we een nieuw bestuur.

Lisa de Leeuw is voor de tweede keer verkozen als voorzitter van ROOD. Ook Diyar Jassim, Floor Mertens en Arno van der Veen werden net als afgelopen jaar verkozen tot bestuurslid. Nieuw in het ROOD-bestuur zijn Debbie van Dijk uit Den Haag en Sam van der Wal uit Nijmegen. ROOD-voorzitter Lisa de Leeuw: "Ik kan niet wachten om met dit team, onze leden en alle jongeren in het land dit komende jaar aan de slag te gaan. Met de combinatie van ervaring en nieuwe energie zijn alle ingrediënten om te knallen dit jaar aanwezig. Samen met de ROOD-groepen gaan we successen boeken en bouwen aan een beweging van onderop die de macht bevraagt en uitdaagt."

's Middags presenteerde onze eigen oud ROOD-voorzitter Merel Stoop, die nu bij Milieudefensie werkt, de klimaatzaak tegen Shell. Merel Stoop: "Twaalf bedrijven zijn verantwoordelijk voor driekwart van de vervuiling. Waarom betaalt de 90% dan voor de gevolgen van klimaatverandering? Samen moeten we grote bedrijven ter verantwoording roepen voor de gevolgen van klimaatverandering. Dat kan bijvoorbeeld door mede-eiser te worden bij de klimaatzaak tegen Shell."

Verder werd nieuwe ROOD-kleding en spullen gepresenteerd. Zo zijn binnenkort ROOD-buttons en een 'Verover de Toekomst'-tasje verkrijgbaar in de webshop. De 'Live Life to the Marx'-trui kan je reserveren door een mailtje te sturen naar rood@sp.nl met je maat en naam. De ledenvergadering werd afgesloten met een inspirerende speech van Lisa en een drankje op het dakterras.