Nieuws / 23 maart '18 / Landelijk

Jongeren zeggen massaal NEE tegen de sleepwet

Woensdag waren er gemeenteraadsverkiezingen en konden we onze stem laten horen over de sleepwet. Allereerst willen wij natuurlijk alle SP-stemmers in het land bedanken voor hun vertrouwen. We wisten dat het moeilijk zou worden om de uitslag van de vorige gemeenteraadsverkiezingen, in 2014, te evenaren. Dit was namelijk de beste uitslag ooit bij gemeenteraadsverkiezingen in de historie van de SP. Vooral in de grote steden is onze uitslag teleurstellend. In de rest van het land zijn de resultaten wisselend. Maar eén ding is zeker: er is werk aan de winkel.

ROOD heeft de afgelopen weken vooral veel campagne gevoerd tegen de sleepwet. De uitslag van het referendum is duidelijk: een meerderheid van de mensen díe heeft gestemd over de sleepwet, heeft tegengestemd. Ook zien we dat met name jongeren tegen de sleepwet stemden. ROOD-voorzitter Lisa de Leeuw: “Jongeren zien de gevaren van de online controlestaat. Hopelijk neemt het kabinet ons serieus en passen ze de wet aan. Dát is democratie.”

Voor ons is het in ieder geval duidelijk. Wij blijven doorknokken voor échte democratie en een samenleving waar iedereen kan meedoen. Niet alleen in verkiezingstijd laten we ons horen, maar vooral daarbuiten bouwen we aan een brede beweging die afrekent met het neoliberalisme. Doe jij met ons mee?