Nieuws / 25 juni '18 / Landelijk

Jongeren spreken zich uit tegen de permanente oorlog op Parkpop

Afgelopen zondag stond ROOD op festival Parkpop in Den Haag. Daar spraken we jongeren over de permanente oorlog in het Midden-Oosten en de Nederlandse missie in Afghanistan. Veel festivalgangers reageerden verontwaardigd over de rol van Nederland en het Westen in de permanente oorlog en spraken zich uit.

Binnenkort debatteert de Tweede Kamer over de verlenging en uitbreiding van de Nederlandse missie naar Afghanistan. De missie zou 'veiligheid en stabiliteit' moeten brengen, maar de resultaten van zeventien jaar westerse interventiepolitiek bewijzen het tegendeel: meer dan een miljoen doden, miljoenen vluchtelingen en nog meer chaos. Ondertussen is de wapenindustrie alleen maar in omzet gegroeid. Op 11 juli vindt de NAVO-top plaats in Brussel. Tijdens deze NAVO-top komen westerse wereldleiders samen om te spreken over defensie en hun militaire uitgaves. Onder druk van de NAVO en Trump moeten landen méér uitgeven aan defensie, zo gaat Nederland de missie in Afghanistan verlengen en uitbreiden. ROOD-bestuurslid Debbie van Dijk: "De jongeren die we spraken op het festival zien ook in dat nóg meer oorlog niet tot oplossingen leidt. Toch buigt dit kabinet voor de NAVO en Trump door meer militairen naar Afghanistan te sturen."

Strijd mee!

Zaterdag 7 juli vindt de demonstratie ‘Trump not Welcome, Make Peace Great Again’ plaats in Brussel. Tijdens deze demonstratie maken we een statement tegen de permanente oorlog. De afgelopen zeventien jaar is bewezen dat deze contraproductieve oorlog geen nut heeft en geen democratie, veiligheid en stabiliteit brengt. Wij maken een vuist tegen deze permanente oorlog, en roepen iedereen op om samen met ons 7 juli naar Brussel af te reizen.

Wil jij mee naar Brussel? Dat kan! ROOD regelt een bus die rijdt vanuit Amsterdam, met een stop in Utrecht, naar Brussel. Als er voldoende belangstelling is zal de bus ook nog stoppen in Breda. Aanmelden kan door een mailtje te sturen naar rood@sp.nl. Voor de rit wordt een vergoeding van €7,50 gevraagd.

Wij zeggen: Permanente oorlog? Niet in mijn naam!

Sluit je aan bij de beweging!

Ga naar www.stopdebommen.nl en sluit je aan bij de beweging die een vuist maakt tegen westerse interventiepolitiek en de macht van de wapenindustrie!