Nieuws / 24 november '18 / Landelijk

Jongeren in verzet tegen het schuldenstelsel

Op zaterdag 24 november demonstreerde ROOD samen met FNV Jong, de LSVb, LAKS, het JOB en 600 jongeren tegen het schuldenstelsel in Den Haag. In 2015 werd de basisbeurs afgeschaft. Er kwam een schuldenstelsel voor in de plaats, met allerlei mooie beloftes aan studenten. Geen van die beloftes zijn nagekomen. ROOD-voorzitter Lisa de Leeuw: "We zien dat het verzet al zoden aan de dijk heeft gezet: afgelopen week liet fractievoorzitter Gert-Jan Segers van de ChristenUnie al weten dat hij het schuldenstelsel liever van tafel wil. Het is tijd dat de andere partijen ook kleur gaan bekennen, zodat jongeren daadwerkelijk aan hun toekomst kunnen bouwen."

Jongeren van nu zijn een schuldengeneratie. De zekerheden die voor de vorige generatie vanzelfsprekend waren, hebben zij zelf niet meer. Voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog heeft de generatie dertigers van nu het slechter dan hun ouders. De Leeuw: “Op onzekerheid kun je geen toekomst bouwen. Jongeren worden gedwongen elkaar als concurrenten te zien op elk onderdeel in hun leven. Daar moet een einde aan komen. Wij moeten de handen ineen slaan en het geld halen waar het zit.”

Het verzet stopt hier niet: 14 december gaat WO in actie de straat op om de bezuinigingen op universiteiten tegen te gaan. Laten we de krachten bij elkaar bundelen, en een gezamenlijk front vormen voor zekerheid op het werk, betaalbare huisvesting en een basisbeurs voor elke student. 2019 wordt het jaar van het grootse studentenverzet! Het kabinet wil nu ook nog eens de rente op de leningen verhogen, dat gaan we sowieso tegenhouden!

Doe jij mee? Sluit je aan bij ROOD!