Nieuws / 2 maart '18 / Landelijk

Intimiderende Joshua Camera Huisjesmelker van het Jaar 2018

ROOD, jong in de SP heeft huisbaas Joshua Camera en bemiddelingskantoor Spot IN uitgeroepen tot ‘Huisjesmelker van het Jaar 2018’. Camera en Spot IN hebben lak aan hun huurders en proberen over hun rug zoveel mogelijk geld te verdienen. Het gaat volgens huurders van illegale bemiddelingskosten en te hoge huren tot intimidatie en bedreiging. ROOD-voorzitter Lisa de Leeuw: “Wat deze huisbaas allemaal flikt is echt bizar. Zodra huurders naar de Huurcommissie stappen om hun recht te halen, krijgen ze met Camera te maken en voelen zij zich bedreigd en geïntimideerd. Dit moet echt stoppen.”

Sloten die zomaar worden vervangen, elektra dat wordt afgesloten en zelfs dreigmails en een huisbaas die je lastigvalt op je werk. Dat is waar de huurders van Camera mee te maken hebben. Een ex-huurder: “Het is een man die hele nare dingen doet en je niet veilig laat voelen. Hij heeft me bedreigd via mail, telefoon en via mijn werk. Dat soort mensen horen niet te verhuren." ROOD ontving uit veel verschillende steden klachten over huisjesmelkers. De meeste klachten betreffen achterstallig onderhoud, te hoge huren en intimidatie van de huurder door de huisbaas. De jury, bestaande uit SP-Kamerlid Sandra Beckerman, ex-huurder van de winnaar van vorig jaar Tiffany Carrilho en ROOD-voorzitter Lisa de Leeuw, kozen Camera En Spot IN unaniem tot winnaar.

In Nederland is een kamertekort van ongeveer 45.000 kamers, maar staat tegelijkertijd 8,7 miljoen vierkante meter aan kantoorruimte leeg. De woningnood zorgt ervoor dat particuliere verhuurders een grote machtspositie hebben. ROOD en de SP pleiten voor het bijbouwen van betaalbare en kwalitatief goede huurwoningen. Daarnaast moeten huisjesmelkers die herhaaldelijk de wetten en regels overtreden keihard worden aangepakt, met uiteindelijk een totaalverbod op verhuren. Ook moet de capaciteit van de Huurcommissie uitgebreid worden en moet er een verhuurtoets komen. SP-Kamerlid Sandra Beckerman doet hiervoor voorstellen in de Tweede Kamer. Beckerman: “Het is nu echt hoog tijd dat de politiek in actie komt en een einde maakt aan de grote machtspositie van particuliere vastgoedcowboys die alleen hun eigen portemonnee belangrijk vinden. Zowel lokaal als landelijk moeten politici niet langer wegkijken: ze moeten de misstanden aanpakken.”

We hadden een afspraak met Camera, maar hij kwam niet opdagen. Ook het kantoor Spot IN, dat altijd open is onder werktijden, was dicht. De Leeuw: “Het is duidelijk dat Camera onraad rook en gevlucht is. Hij durft zijn huurders kennelijk niet recht in de ogen aan te kijken.”

Lees hier het volledige juryrapport.