Nieuws / 15 december '18 / Landelijk

Het grote geheim achter 'online supermarkt' Picnic

Je boodschappen goedkoop en op tijd thuis, maar achter 'online supermarkt' Picnic gaat een groot geheim schuil: medewerkers in de distributiecentra moeten onveilig werken en hebben onzekere flexcontracten. Het kabinet moet nu ingrijpen vindt SP-Kamerlid Bart van Kent naar aanleiding van een bericht in Trouw dat inkijkje gaf over de werkwijze van dit snel groeiende bedrijf. Van Kent: ‘Slechte arbeidsvoorwaarden, onveilige situaties en het uitknijpen van personeel door de cao te ontduiken. Het kabinet moet nu ingrijpen voordat, net als bij Deliveroo in de maaltijdbezorging, Picnic de race naar de bodem ontketent in de supermarktbranche.’

Volgens vakbond FNV ontduikt Picnic de cao voor supermarkten. Het bedrijf noemt zich weliswaar een online supermarkt, maar staat formeel ingeschreven als IT-bedrijf. Medewerkers kunnen daardoor rekenen op een minimumloon van 9,79 euro in plaats van 11,68 euro. Maar niet alleen het loon is een probleem bij Picnic, zo gebeuren er regelmatig ongelukken in distributiecentra en is de werkdruk enorm. ROOD-voorzitter Lisa de Leeuw: ‘Picnic is een schoolvoorbeeld van het toenemende flextremisme. Het is onacceptabel dat medewerkers geen enkele zekerheid hebben en elke maand maar moeten hopen dat ze hun vaste lasten kunnen betalen.’

Om de medewerkers van Picnic te steunen in hun strijd voor zeker en veilig werk is de FNV een petitie gestart, die het bedrijf oproept zich te houden aan de cao die voor iedere supermarkt geldt. Teken hier!