Nieuws / 7 december '18 / Landelijk

Even voorstellen: ROOD Apeldoorn

Sinds kort heeft ROOD er weer een nieuwe groep bij: ROOD-Apeldoorn. Om deze kersverse groep beter te leren kennen interviewden we de contacpersoon in Apeldoorn: Niels de Wilde.

Vertel eens iets over jezelf: waarom ben je actief geworden voor ROOD?

“Ik ben eigenlijk bij ROOD terecht gekomen via mijn vriendin, zij overtuigde mij dat de SP de partij voor rechtvaardigheid is en wel bij mij moest passen. Ik vond politiek altijd al interessant en had mijn mening snel klaarliggen. Ik ben actief geworden tijdens de campagne voor de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen.”

De SP-afdeling leerde je dus al snel kennen. Hoe kwam je op het idee om een ROOD-groep op te richten en hoe ging dat?

“Ja klopt, dat was echt heel tof en gaf mij veel motivatie. Het idee voor een ROOD-groep ontstond al heel snel na de verkiezingen. We hebben toen alle ROOD-leden in Apeldoorn opgebeld en uitgenodigd voor een eerste bijeenkomst. Daar hebben we het gehad over wat er in Apeldoorn beter kan en plannen gemaakt voor acties. We begonnen die avond met vijf jongeren die nu nog steeds actief zijn!

De eerste actie die we deden, was rond het EK-beachvolleybal in Apeldoorn. We gingen de straat op met de vraag wat mensen vonden van zo'n duur topsportevenement. Veel mensen gaven aan dat ze liever hadden gezien dat het geld was ingezet om sport toegankelijk te maken voor iedereen. Uiteindelijk hebben we tijdens het EK met een groot spandoek in het stadion laten zien dat veel Apeldoorners het niet met zo’n evenement eens waren. Dat was heel vet!”

Heb je misschien nog tips voor jongeren die ook met ROOD aan de slag willen in hun stad of dorp?

“Wees vooral enthousiast en creatief wanneer je jongeren wil betrekken bij jouw afdeling en met acties. Mij heeft het erg geholpen om mee te doen aan landelijke acties en activiteiten, zoals de ROOD-zomerschool, omdat je daar veel inspiratie opdoet en van elkaar leert."

Waar gaat ROOD-Apeldoorn de komende tijd mee bezig?

We gaan de komende tijd langs bij mbo-scholen om te kijken of jongeren daar tegen dingen aanlopen. Als dat zo is, gaan we kijken of we samen met de studenten actie kunnen voeren om verbeteringen af te dwingen. Verder gaan we deur aan deur in een wijk om met de bewoners te bedenken hoe de wijk beter kan, de wethouder heeft zelfs al een toezegging gedaan dat er voetbalveld komt. Nu gaan wij samen met de bewoners druk zetten dat het voetbalveld er ook echt komt. Kortom: nog genoeg te doen In Apeldoorn!”

Lijkt het je ook tof om met ROOD aan de slag te gaan in jouw stad of dorp? Neem dan contact met ons op via rood@sp.nl