Nieuws / 30 juni '18 / Landelijk

Drukbezochte avond over Marx in de 21e eeuw

Ruim 80 jongeren kwamen donderdagavond bij elkaar om naar docent aan de Universiteit Maastricht, filosoof en Marx-kenner René Gabriëls te luisteren over Karl Marx in het SP-partijkantoor De Moed. Uit de avond bleek dat Marx zijn theorieën over arbeid, kapitaal, natuur en democratie nog steeds erg relevant zijn. De belangrijkste vraag die tijdens deze avond is beantwoord was dan ook ‘Wat is de relevantie van Marx zijn theorieën in de 21e eeuw?'.

René Gabriëls: “Met Marx zijn theorieën leren we de wereld van nu beter te begrijpen én vervolgens te veranderen. Want volgens Marx hebben filosofen de wereld geïnterpreteerd, maar is het zaak om de wereld ook te veranderen.” Hoofdonderwerpen die tijdens de lezing terugkwamen waren de invloeden van de kapitalistische economie op de (wereldwijde) ongelijkheid, democratie en natuur. Ook sprak René Gabriëls over de blik op vrijheid vanuit het (neo)liberalisme en wat vrijheid betekent volgens Marx, namelijk de vrijheid om  invloed te hebben op je omgeving.

Kon je niet bij deze avond zijn, maar wil jij ook meer ideologische verdieping en bij een scholing van ROOD zijn? 21 tot en met 27 juli vindt de zomerschool van ROOD plaats. Een week vol met ideologische verdieping en gezelligheid. Er zijn nog maar een paar plekken over, dus meld je snel aan. Kan je niet bij zomerschool zijn, maar wil je meedoen aan een andere activiteit? Kijk dan in onze agenda.