Nieuws / 29 oktober '18 / Landelijk

Demonstreer 24 november mee tegen het schuldenstelsel

Op zaterdag 24 november organiseert ROOD samen met FNV Jong, de LSVb, LAKS en het JOB een protest tegen het schuldenstelsel in Den Haag. In 2015 werd de basisbeurs afgeschaft. Er kwam een schuldenstelsel voor in de plaats, met allerlei mooie beloftes aan studenten. Geen van die beloftes is nagekomen. ROOD-voorzitter Lisa de Leeuw: “Een torenhoge studieschuld, onbetaalbare woningen en onzekere flexcontracten. Dat is waar jongeren van nu hun toekomst op moeten bouwen. Dat pikken we niet langer en daarom gaan we 24 november met zijn allen de straat op voor goed en toegankelijk onderwijs.”

Jongeren van nu zijn een schuldengeneratie. De zekerheden die voor de vorige generatie vanzelfsprekend waren, hebben zij zelf niet meer. Voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog heeft de generatie dertigers van nu het slechter dan hun ouders. De Leeuw: “Op onzekerheid kun je geen toekomst bouwen. Jongeren worden gedwongen elkaar als concurrenten te zien op elk onderdeel in hun leven. Daar moet een einde aan komen. Wij moeten de handen ineen slaan en het geld halen waar het zit.”

Wij eisen een einde aan de schuldengeneratie, een einde aan het schuldenstelsel. Op naar een basisbeurs voor iedere student, op naar een toekomst voor de jongeren van nu! Meld je hieronder aan om mee te gaan naar de demonstratie: