Nieuws / 1 oktober '18 / Landelijk

Activistisch Superweekend geslaagd!

Afgelopen weekend waren ruim 30 ROOD-leden aanwezig op het tweede ROOD Superweekend in Den Haag. Tijdens dit weekend stond activisme centraal. Niet alleen saai in een zaaltje, maar ook buiten op straat.

Dit weekend begonnen we met verschillende opdrachten in de binnenstad van Den Haag. Hierbij moesten zoveel mogelijk omstanders worden betrokken. Deze opdrachten zorgden voor veel hilariteit maar hadden als doel; het over je schroom heen durven te stappen. Daarna gaf SP-voorzitter Ron Meyer een inspirerende scholing aan de hand van het boek ‘Rules for radicals’ van Alinsky. Tijdens deze scholing werden verschillende onderdelen van een actietraject op een leuke manier geanalyseerd.

Zondag trapten we af met Nils Müller. Hij is lid van het SP-scholingsteam en leerde ons over de tegenstellingen in ons huidige systeem. Waarin bijvoorbeeld de rijkste 10% in scherp contrast staat met de andere 90% van de mensen. Ook leerde Nils ons verschillende gesprekstechnieken. Nadat we deze technieken onder de knie hadden, werd het tijd om de opgedane kennis direct in de praktijk te brengen. In verschillende groepen gingen we de straat op om het gesprek aan te gaan met de jongeren in het centrum van Den Haag, om er zo achter te komen wat er speelt onder jongeren. Het was weer een geslaagd Superweekend.