Nieuws / 21 februari '18 / Huisjesmelker van het jaar

Aantal meldingen over bedreigende Huisjesmelkers neemt toe

Agressie, intimidatie en soms zelfs fysiek geweld door huisjesmelkers. Al jarenlang krijgt ROOD deze signalen binnen via nominaties voor de 'Huisjesmelker van het Jaar'-verkiezing. Uit dit item van EenVandaag blijkt nu ook dat het aantal meldingen over huisjesmelkers die hun huurders bedreigen toeneemt. Het afgelopen jaar zijn ruim 2900 klachten binnengekomen bij het huurteam.

Door woningnood hebben Huisjesmelkers vrij spel om torenhoge huren te vragen en huurders te bedreigen of te intimideren. SP-Tweede Kamerlid Sandra Beckerman: 'De rechten van huurders worden uitgehold door tijdelijke contracten, het tekort aan sociale huurwoningen met de strenge eisen die daar aan vast zitten en naar de huurcommissie stappen wordt steeds lastiger. Er heerst een 'voor jou 10 anderen-cultuur’ waar verhuurders gretig gebruik van maken. Bedreigingen en intimidaties zijn dan ook aan de orde van de dag en makkelijk om in te zetten door huisjesmelkers.'

Zie jij symptomen van een huisjesmelker terug bij jouw huisbaas? Meldt deze dan bij ROOD, dan nemen wij contact met je op! Samen met huurders dwingen we concrete verbeteringen bij huisjesmelkers af en zetten we het grotere probleem van woningnood op de kaart.