Nieuws / 5 oktober '17 / Landelijk

Steun voor de stakende leraren!

Vanochtend vertrokken vanuit heel het land stakende basisschoolleraren naar Den Haag voor minder werkdruk en meer loon. Terechte eisen, leraren verdienen in Nederland minder dan in de rest van Europa terwijl de klassen hier voller zijn. Daarom steunde ROOD vandaag de leraren op verschillende vertrekpunten door heel het land met eten en drinken om de soms lange bus- of treinreis goed door te komen.

In het Zuiderpark in Den Haag kwamen uiteindelijk ruim 60.000 stakende leraren bij elkaar om duidelijk te maken hoe hard investeringen in het onderwijs nodig zijn, een record voor een eendaagse staking. Er was één duidelijke boodschap: de lonen moeten hoger en de werkdruk moet omlaag. Niet alleen in Den Haag was dat geluid vandaag te horen. Zo kwamen in Groningen bijvoorbeeld nog eens 6000 leraren bij elkaar met dezelfde eisen.

“Met een groeiend lerarentekort is het ongelofelijk dat onze juffen en meesters nog steeds niet het eerlijke loon en de verlaagde werkdruk krijgen die ze verdienen”, aldus ROOD-voorzitter Lisa de Leeuw. “Als we niks doen hebben we over een paar jaar een tekort van duizenden leraren, daarom is het nu tijd om te investeren in ons onderwijs!”