Nieuws / 14 december '17 / Landelijk

Rutte vraagt Shell ten huwelijk

Tijdens de hoorzitting over de dividendbelasting in de Tweede Kamer vandaag vroeg Mark Rutte de president-directeur van Shell Nederland, Marjan van Loon, ten huwelijk. Het was een actie van ROOD om de grote invloed van multinationals op de politiek en maatschappij aan de kaak te stellen. Deze invloed werd onlangs duidelijk zichtbaar in de vorm van het afschaffen van de dividendbelasting. ROOD-voorzitter Lisa de Leeuw: “Het is duidelijk dat Rutte meer liefde heeft voor het grote geld, dan voor de mensen in het land. Dat blijkt wel uit de dure kadootjes die hij ervoor wil geven: een dividendbelasting. Het moet afgelopen zijn met de enorme invloed van het grote geld op onze politiek en samenleving.”

Het afschaffen van de dividendbelasting zorgde de afgelopen tijd voor veel ophef. Het kost 1,4 miljard euro, maar de opbrengsten lijken vooral naar buitenlandse schatkisten en beleggers te gaan. De stakende leerkrachten vragen ook om 1,4 miljard euro, maar zij krijgen dit niet. De Leeuw: “Het is idioot om dit kado aan de aandeelhouders van multinationals te geven, terwijl het maar zeer de vraag is of dit iets oplevert. De winsten van deze bedrijven stijgen al jaren, tegelijkertijd groeit de ongelijkheid en groeien meer kinderen op in armoede. Deze bedrijven dragen niks bij, sterker nog, ze ontduiken belasting. Het is juist nu zaak om te kiezen voor mensen, niet voor multinationals.”

ROOD startte de campagne ‘Kabinet Shell 1’ om de verwevenheid van grote bedrijven op onze politiek aan de kaak te stellen. Sluit je aan als jij ook vindt dat mensen het voor het zeggen moet hebben, en niet het grote geld!