Nieuws / 11 oktober '17 / Landelijk

Nieuw kabinet zorgt voor nog meer onzekerheid

Ruim een half jaar hebben we er op moeten wachten, maar het nieuwe regeerakkoord is er dan eindelijk. De onderhandelende partijen konden kiezen voor meer zekerheid, minder flexmisbruik en het herinvoeren van de basisbeurs. Dat deden ze niet. Rutte III gaat door op de oude, neoliberale weg. Multinationals krijgen cadeaus en jongeren worden opgescheept met nog meer onzekere flexcontracten. Ondertussen wordt om ons heen alles duurder, van de huurprijzen tot de zorgpremie en van de kapper tot een brood bij de supermarkt.

ROOD-voorzitter Lisa de Leeuw: ‘Ons is de afgelopen jaren verteld dat iedereen de broekriem moest aanhalen. Nu is er weer geld om te investeren en staan de multinationals met hun miljardenwinsten vooraan in de rij. Juist de mensen waar de afgelopen jaren het meest op bezuinigd is, zien niks terug van de economische groei. Sterker nog, ze worden steeds verder uitgeknepen en de ongelijkheid groeit.’

Ook het schuldenstelsel blijft, ondanks verkiezingsbeloftes van het CDA, gewoon bestaan. Studenten worden gedwongen te lenen om rond te kunnen komen tijdens hun studie, en krijgen door het komende kabinet ook nog eens te maken met een hogere rente op terugbetaling. Onze zorgpremie gaat de komende jaren omhoog en het eigen risico blijft op 385 euro. De klimaatverandering wordt door dit kabinet niet tegengegaan door de grote vervuilers te laten betalen, maar de consument. Stuk voor stuk politieke keuzes die zijn gemaakt in het belang van de multinationals in plaats van ons allemaal, dat zijn de waarden van dit kabinet.

Daarom blijft ROOD ook de komende jaren strijden voor een andere wereld, te beginnen in Nederland. Strijden voor meer zekerheid, betaalbare woningen en de mogelijkheid tot studeren voor iedereen! Verover samen met ons de toekomst en doe mee!