Nieuws / 21 november '17 / Landelijk

Huisjesmelker van het jaar verkiezing afgetrapt!

ROOD trapte vandaag de ‘Huisjesmelker van het Jaar’-verkiezing af samen met een enorme opblaaskoe op Leiden Centraal onder de leus "Wij laten ons niet langer uitmelken!". Ter plekke konden passerende jongeren hun huisbaas nomineren voor de oneervolle titel. ROOD-voorzitter Lisa de Leeuw: “Door de woningnood worden jongeren in het hele land in de armen van huisjesmelkers gedreven. Slecht onderhoud, torenhoge huren en intimidatie zijn aan de orde van de dag. Het wordt tijd dat aan deze praktijken nu eindelijk een einde komt.”

ROOD wil hardere sancties voor huisjesmelkers, meer zeggenschap voor huurders en de mogelijkheid voor gemeenten om verhuurders die te vaak de fout ingaan de stad uit te sturen. Maar bovenal moet de woningnood worden aangepakt. Landelijk is er een kamertekort van ongeveer 45.000 kamers. De Leeuw: “Teveel vastgoedcowboys maken daar gretig gebruik van. Voor hen is winst het belangrijkst en dat gaat vaak over de ruggen van huurders. De enige manier om dit probleem écht aan te pakken is door voldoende betaalbare corporatiewoningen bij te bouwen. Zo perk je de machtspositie van particuliere verhuurders in. Zo sloop je de markt uit de kamermarkt.”

Het is de elfde keer dat de verkiezing wordt gehouden. Door de jaren heen hebben jongeren successen kunnen afdwingen bij hun huisbaas door zich te organiseren en ook het probleem van woningnood is op de kaart gezet, maar structurele oplossingen blijven uit. Het is schrijnend dat het nog steeds nodig is, maar ROOD blijft doorgaan met acties.

Heb jij te maken met een huisjesmelker? Op huisjesmelkervanhetjaar.nl kan je de huisjesmelker nomineren. In februari vindt de uitreiking plaats.