Nieuws / 14 juni '17 / Landelijk

Belastingenvelop voor Rolling Stones en U2

ROOD, jong in de SP probeerde vandaag een afspraak te maken met Bono en Mick Jagger om eens te praten over hun belastinggedrag. Dat heeft ROOD vandaag geregeld met hun zaakwaarnemer op de Herengracht. ROOD-voorzitter Lisa de Leeuw: “De Britse Stones en het Ierse U2 zijn in Nederland gevestigd vanwege het gunstige belastingklimaat, dat hebben ze zelf toegegeven. Het is niet te rijmen dat in Nederland aan de ene kant kinderen in armoede opgroeien, terwijl aan de andere kant rijken en grote bedrijven hier belasting ontwijken.”

Vorige week startte de Tweede Kamer een mini-parlementaire enquête naar belastingontwijking in Nederland. Twee verschillende zaken worden hierin onderzocht: geld dat Nederland misloopt doordat vermogenden hun geld uit het zicht van de belastingdienst houden en bedrijven en vermogenden die Nederland gebruiken om gunstigere belasting te betalen, de zogenoemde brievenbusfirma’s. Deze week werd Jan Favié verhoord. Volgens Jan Favié is zijn bedrijf geen brievenbusfirma. “Als dat zo is, kan hij vandaag voor ons een afspraak maken met Bono en Mick Jagger. Kan hij dat niet, dan vraag ik me sterk af waar hij dan mee bezig is”, aldus de Leeuw.

Naar schatting wordt er 10 miljard aan belasting ontweken door vermogenden uit Nederland. Door ons land stroomt jaarlijks 4000 miljard euro. ROOD-voorzitter Lisa de Leeuw: “Grote bedrijven en rijke personen ontwijken elders belasting door geld door te sluizen of zich met een brievenbus in belastingparadijs Nederland te vestigen. Hier moet snel een einde aan komen. Jan met de pet betaalt ook gewoon belasting.”