Blog / 24 augustus '18 / Landelijk

Mathijs Fiddelaers

Weet wie je tegenstander is

Ik zit al jaren samen met een aantal vrienden op de tribune van PSV. Soms kijken we aandachtig naar het spel, maar regelmatig wordt er gewoon slap geouwehoerd. De jongens en ik verschillen nogal van mening als het gaat over politieke keuzes. Er vinden dan ook geregeld discussies plaats op de tribune. Maar toch staan we zij aan zij voor onze club en weten we wie de tegenstander is.

Bij ons in het vak zitten er allemaal verschillende mensen, met allemaal een andere achtergrond. Er zitten conciërges, bankmedewerkers, studenten, getrouwde vaders en moeders. Je leeftijd, de kleur van je huid of hetgeen waar je in gelooft maakt op de tribune geen zak uit. Daar is iedereen gelijkwaardig, en met één doel: winnen!

Dit ‘wij-gevoel’ mis ik steeds vaker als ik buiten het stadion kijk . Buiten het stadion is iemand maar een conciërge die er voor zorgt dat scholen schoon zijn, een bankmedewerker die van 9 tot 5 bezig is om jouw bankzaken te regelen, een man die hard werkt om zijn gezin te onderhouden en belasting betaalt zodat studenten kunnen studeren. Buiten het stadion word je aangekeken en ingedeeld op waar je vandaan komt in plaats van waar je voor staat. Buiten het stadion is het gezamenlijke doel weg, het is ieder voor zich en we kijken niet naar elkaar om.

We worden tegenstanders van elkaar doordat grote bedrijven ons tegen elkaar laten concurreren op bijvoorbeeld de werkvloer. Na twee jaar loopt je contract af en word je ‘ingewisseld’ voor iemand anders. Je bent te duur om in vaste dienst te komen. De enige die hier beter van worden zijn de grote bedrijven die alleen maar denken aan de winst. Volgens mij willen we allemaal zeker zijn van werk, een vast contract en een fatsoenlijk loon.  Dat is één van de dingen die ons zou moeten verbinden buiten het stadion.

Zolang wij elkaar als tegenstander zien en we niet zij aan zij staan met iedereen die een toekomst voor zichzelf en zijn kinderen wil opbouwen, gaat er geen verandering komen en wrijft de top van de grote bedrijven in hun handen. Het moet niet ik tegen jou zijn maar wij tegen hen, de zakkenvullers van deze tijd! Als we er voor zorgen dat 'eendracht maakt macht'  ook buiten het stadion klinkt, dan kunnen we ook deze wedstrijd winnen.